از امام صادق(ع) نقل شده است، کسی که در شب سوره الرحمن را بخواند و بعد از هر (فبای آلاء ربکما تکذبان) بگوید « لابشیء من الائک رب الکذب ؛ پروردگارا هیچ یک از نعمت های تو را تکذیب نمی کنم، خداوند فرشته و ملکی را بر او موکل کند که اگر در اول شب خواند ، او را تا صبح محافظت نمایند واگر در هنگام صبح آن را خواند ، موکل نماید بر او فرشته ای که او را تا شب حفظ نماید.1
امام صادق (ع) فرمودند: کسی که سوره الرحمن را با لبیک گفتن به ندای شکرانه الهی بخواند ، یعنی طبق دستور بالا، اگر در شب قرائت کرده و بمیرد شهید مرده است و اگر در روز بخواند و بمیرد در حکم شهید بوده و ثواب شهدا را می برد. 2
در این کلام، امام صادق (ع) به یک ارزش انسانی اشاره نموده و آن شهادت است . در دین مبین اسلام موارد گوناگونی است که اگر برای کسی توفیق نباشد ، جای گزینی برای آن ذکر شده است ؛ از جمله این موارد عالی ترین نوع مرگ، یعنی شهادت می باشد، که جایگزین آن ، تلاوت سوره الرحمن است.
از امام صادق (ع) نقل شده که تلاوت سوره الرحمن را هرگز رها نکنید ؛ چرا که این سوره هرگز در قلب های منافقان استقرار ندارد . خدا، سوره الرحمن در قیامت را به صورت انسانی قرار دهد که زیباترین چهره و خوشبوترین رایحه را دارد ، پس در جایگاهی قرار می گیرد که به خداوند متعال نزدیک تر است . خداوند از سوره الرحمن سؤال می کند ، چه کسی در زندگی دنیا به محتوای تو قیام نموده و به تلاوت تو ادامه داد؟ پاسخ می دهد: خداوندا فلان کس و فلان کس که در این لحظه ، چهره این افراد نورانی و سپید می شود و خداوند به آنها می فرماید: اکنون هر که را می خواهید شفاعت کنید . اهل تلاوت الرحمن برای هیچ کس شفاعت نمی کنند مگر این که به آنها گفته می شود : وارد بهشت شوید و هر کجا می خواهید ساکن شوید .3
در این حدیث نورانی، به چند ارزش سوره الرحمن اشاره شده است که جای تأمل است ؛
1. سوره الرحمن، در دل های منافقان راه ندارد. یعنی اهل نفاق هرگز از آثار و خواص الرحمن بهره مند نمی شوند.
2. با تلاوت سوره الرحمن، انسانیت انسان تحقق می یابد و انسان به حقیقت خود می رسد . انسان وقتی به حقیقت خود راه یافت، از همگان به خداوند متعال نزدیک تر است. بی گمان رسیدن به این مقام بلند ، در گرو رسیدن به حقایق الرحمن است.
3. به برکت تلاوت و اقامه سوره الرحمن، قلب آدمی نورانی می شود.
4. از رهگذر این سوره ، انسان به مقام شفاعت می رسد.
امام صادق (ع) فرمودند: کسی که سوره الرحمن را با لبیک گفتن به ندای شکرانه الهی بخواند ، یعنی طبق دستور بالا، اگر در شب قرائت کرده و بمیرد شهید مرده است و اگر در روز بخواند و بمیرد در حکم شهید بوده و ثواب شهدا را می بردحضرت فاطمه زهرا (س) از رسول خدا (ص) روایت نموده که در قیامت، به قاریان سوره های حدید ، واقعه و الرحمن گفته شود که در بهشت فردوس ساکن شوید.4
ابی بن کلب می گوید: حضرت رسول (ص) می فرمودند: هر کس سوره الرحمن را قرائت کند، خداوند بر ناتوانی او ترحم نماید و او سپاس و شکر آن چه را که خداوند بر او انعام نموده ، به جا آورده است. 5
در جمع بندی مطالبی که بیان شد، برای تلاوت کننده سوره الرحمن هشت اثر بیان شده است که عبارتند از :
1) مصونیت بخش شبانه روزی اوست .
2) به مقام شهدا راه یابد و مرگش مرگ عادی نخواهد بود و مانند شهدا عند ربهم یرزقون خواهد بود .
3) به جایگاه حقیقی انسانیت می رسد .
4) به اوج تقرب به سوی خدا می رسد.
5) به مقام شفیعان راه پیدا می کند.
6) فردوس که بهشت خاص است ، نصیب او می گردد.
7) هرگز درخود ضعف وحقارت نمی بیند.
8) به مقام شاکران دست یابد که مقامی بس عظیم است.
نکته ی آخری که باید عرض شود این است که ما باید به این نکته توجه کنیم که تمام مواردی که برای اجر و پاداش در برابر خواندن این سوره و سور دیگر ذکر می شود ، منوط به این است که آدمی رو به سوی حق حرکت کنند و از این آیات به عنوان ریسمانی در جهت الهی شدن مدد گیرند .
آنانی که وزر و بار فراوان اعم از گناه کبیره و حق الناس و ...را به دوش می کشند ، درابتدا باید خود را به آب توبه غسل داده و آن گاه با استعانت از این ریسمان های الهی به سوی حق و رستگاری گام بردارند
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الرَّحْمَنُ(الرحمن/1) خداوند رحمان، عَلَّمَ الْقُرْآنَ(الرحمن/2) قرآن را تعليم فرمود، خَلَقَ الْإِنْسَانَ(الرحمن/3) انسان را آفريد، عَلَّمَهُ الْبَيانَ(الرحمن/4) و به او «بيان» را آموخت. الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ(الرحمن/5) خورشيد و ماه با حساب منظمي ميگردند، وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يسْجُدَانِ(الرحمن/6) و گياه و درخت براي او سجده ميکنند! وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ(الرحمن/7) و آسمان را برافراشت، و ميزان و قانون (در آن) گذاشت، أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ(الرحمن/8) تا در ميزان طغيان نکنيد (و از مسير عدالت منحرف نشويد)، وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ(الرحمن/9) و وزن را بر اساس عدل برپا داريد و ميزان را کم نگذاريد! وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ(الرحمن/10) زمين را براي خلايق آفريد، فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ(الرحمن/11) که در آن ميوهها و نخلهاي پرشکوفه است، وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيحَانُ(الرحمن/12) و دانههايي که همراه با ساقه و برگي است که بصورت کاه درميآيد، و گياهان خوشبو! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/13) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را تکذيب ميکنيد (شما اي گروه جن و انس)؟! خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ(الرحمن/14) انسان را از گل خشکيدهاي همچون سفال آفريد، وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ(الرحمن/15) و جن را از شعلههاي مختلط و متحرک آتش خلق کرد! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/16) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! رَبُّ الْمَشْرِقَينِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَينِ(الرحمن/17) او پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب است! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/18) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! مَرَجَ الْبَحْرَينِ يلْتَقِيانِ(الرحمن/19) دو درياي مختلف (شور و شيرين، گرم و سرد) را در کنار هم قرار داد، در حالي که با هم تماس دارند؛ بَينَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يبْغِيانِ(الرحمن/20) در ميان آن دو برزخي است که يکي بر ديگري غلبه نميکند (و به هم نميآميزند)! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/21) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ(الرحمن/22) از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج ميشود. فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/23) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنْشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ(الرحمن/24) و براي اوست کشتيهاي ساخته شده که در دريا به حرکت درميآيند و همچون کوهي هستند! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/25) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! كُلُّ مَنْ عَلَيهَا فَانٍ(الرحمن/26) همه کساني که روي آن [= زمين] هستند فاني ميشوند، وَيبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ(الرحمن/27) و تنها ذات ذوالجلال و گرامي پروردگارت باقي ميماند! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/28) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! يسْأَلُهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ(الرحمن/29) تمام کساني که در آسمانها و زمين هستند از او تقاضا ميکنند، و او هر روز در شأن و کاري است! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/30) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيهَ الثَّقَلَانِ(الرحمن/31) بزودي به حساب شما ميپردازيم اي دو گروه انس و جن! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/32) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ(الرحمن/33) اي گروه جن و انس! اگر ميتوانيد از مرزهاي آسمانها و زمين بگذريد، پس بگذريد، ولي هرگز نميتوانيد، مگر با نيرويي (فوق العاده)! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/34) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! يرْسَلُ عَلَيكُمَا شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِ(الرحمن/35) شعلههايي از آتش بيدود، و دودهايي متراکم بر شما فرستاده ميشود؛ و نميتوانيد از کسي ياري بطلبيد! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/36) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ(الرحمن/37) در آن هنگام که آسمان شکافته شود و همچون روغن مذاب گلگون گردد (حوادث هولناکي رخ ميدهد که تاب تحمل آن را نخواهيد داشت)! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/38) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! فَيوْمَئِذٍ لَا يسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ(الرحمن/39) در آن روز هيچ کس از انس و جن از گناهش سؤال نميشود (و همه چيز روشن است)! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/40) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! يعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ(الرحمن/41) مجرمان از چهرههايشان شناخته ميشوند؛ و آنگاه آنها را از موهاي پيش سر، و پاهايشان ميگيرند (و به دوزخ ميافکنند)! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/42) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ(الرحمن/43) اين همان دوزخي است که مجرمان آن را انکار ميکردند! يطُوفُونَ بَينَهَا وَبَينَ حَمِيمٍ آنٍ(الرحمن/44) امروز در ميان آن و آب سوزان در رفت و آمدند! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/45) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ(الرحمن/46) و براي کسي که از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ بهشتي است! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/47) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! ذَوَاتَا أَفْنَانٍ(الرحمن/48) (آن دو باغ بهشتي) داراي انواع نعمتها و درختان پرطراوت است! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/49) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! فِيهِمَا عَينَانِ تَجْرِيانِ(الرحمن/50) در آنها دو چشمه هميشه جاري است! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/51) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! فِيهِمَا مِنْ كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ(الرحمن/52) در آن دو، از هر ميوهاي دو نوع وجود دارد (هر يک از ديگري بهتر)! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/53) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَينِ دَانٍ(الرحمن/54) اين در حالي است که آنها بر فرشهايي تکيه کردهاند با آسترهائي از ديبا و ابريشم، و ميوههاي رسيده آن دو باغ بهشتي در دسترس است! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/55) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ(الرحمن/56) در آن باغهاي بهشتي زناني هستند که جز به همسران خود عشق نميورزند؛ و هيچ انس و جن پيش از اينها با آنان تماس نگرفته است. فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/57) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! كَأَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَالْمَرْجَانُ(الرحمن/58) آنها همچون ياقوت و مرجانند! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/59) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ(الرحمن/60) آيا جزاي نيکي جز نيکي است؟! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/61) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! وَمِنْ دُونِهِمَا جَنَّتَانِ(الرحمن/62) و پايين تر از آنها، دو باغ بهشتي ديگر است. فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/63) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! مُدْهَامَّتَانِ(الرحمن/64) هر دو خرم و سرسبزند! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/65) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! فِيهِمَا عَينَانِ نَضَّاخَتَانِ(الرحمن/66) در آنها دو چشمه جوشنده است! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/67) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ(الرحمن/68) در آنها ميوههاي فراوان و درخت خرما و انار است! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/69) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! فِيهِنَّ خَيرَاتٌ حِسَانٌ(الرحمن/70) و در آن باغهاي بهشتي زناني نيکو خلق و زيبايند! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/71) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! حُورٌ مَقْصُورَاتٌ فِي الْخِيامِ(الرحمن/72) حورياني که در خيمههاي بهشتي مستورند! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/73) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! لَمْ يطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ(الرحمن/74) هيچ انس و جن پيش از ايشان با آنها تماس نگرفته (و دوشيزهاند)! فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/75) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِي حِسَانٍ(الرحمن/76) اين در حالي است که بهشتيان بر تختهايي تکيه زدهاند که با بهترين و زيباترين پارچههاي سبزرنگ پوشانده شده است. فَبِأَي آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ(الرحمن/77) پس کدامين نعمتهاي پروردگارتان را انکار ميکنيد؟! تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ(الرحمن/78) پربرکت و زوالناپذير است نام پروردگار صاحب جلال و بزرگوار تو!